torsdag 29 oktober 2009

Träna med Kettlebells - Bokrecension

Bra grundläggande bok om kettlebellträning.

Förra veckan fick jag ett ex. av "Träna med kettlebell" av Linus Johansson att recensera. Glöm inte att jag lottar ut ett exemplar av den i min tävling (avslutas 1 nov)

Jag har nu läst ut den och tycker att den var riktigt bra.
Han beskriver enkelt kettlebellens historia och vilken vikt man bör ha på kettlebellen. Gillade framförallt kapitlet Ryggskola och träningstips där han på ett väldigt bra sätt beskriver hur man bör tänka för att få en säker träning.
De flesta basövningar finns med (26 st övningar presenteras), även om jag tycker att han kunde fått med några övningar till som t.ex. väderkvarnen och upprullning med kettlebell. Men även jag fick några nya idér på övningar. Du får massor av förslag på träningsprogram för olika behov (t.ex. nybörjaren, för konditonsträning och för den som har ont om tid) och han presenterar även några utmaningar (tester) så att du kan utvärdera din träning.
Däremot var jag lite förvånad över att hitta övningar som höga drag med två händer och hakdrag, eftersom Linus är sjukgymnast och borde tänka på den inklämningsrisk som finns i axelleden vid dessa övningar (Se inläggen :Mindre bra övningar på gymmet och Att träna skadefritt).
Helt klart en bra bok för den som vill börja med kettlebells. Har man hållit på länge med gymträning och en del med kettlebell så passar det nog bättre med mer avancerade böcker, men då är de på engelska.

Förlag: Miro förlag
Bandtyp:Häftad
Sidor: 88
Utgiven: 2009-08
Författare: Linus Johannson (http://www.friskgymnaste.se/)

4 kommentarer:

  1. Så du jobbar som massör också? Va roligt. hur länge har du gjort det? Tycker du att det är skoj? Matilda

    SvaraRadera
  2. Jag jobbar på Örebro Rehabcentrum som massör och rehabinstruktör. Har också en hel del gruppträning också. Tycker att det är skönt med mixen av massage, introducera friska i gymmet, hjälpa patienter och att hålla grupper.
    Har jobbar där i snart 3 år. Massagen är faktiskt riktigt rolig även om det sliter om man har många på en dag. Jag jobbar med rätt mycket kraft och en hel del med triggerpunkter, så på vissa kan det bli riktigt slitigt.

    SvaraRadera
  3. Provade Kettlebells första gången igår (som en del av ett X-fit-pass). Grym träningsform!!!

    SvaraRadera
  4. Nä det är ingen bra bok om man vill lära sig Kettlebell träning =(
    Många av övningarna är inte bra förklarade eller utförda om man tänker på säkerhet.
    Jag rekommenderar den inte.

    SvaraRadera