söndag 18 oktober 2009

Åstrands cykeltest

Har precis avslutat ett kettlebellpass som jag hade för några kompisar.
Som uppvärmning gjorde jag Åstrand konditionstest.

Mina resultat blev:
Syreupptagningsförmåga: 3,7 l = Mycket hög
Värdet där man också räknar in hur mycket man väger blev 51,4 ml/min/kg = Hög.
Det senare värdet har man mer nytta av om man håller på med en sport där man förflyttar sin kropp, som t.ex. löpning. Det första värdet är mer användbart för t.ex. roddare, där man inte är lika beroende av kroppsvikten.

Dessa resultat ligger inte i fas med det jag fick på Konditionstest på roddmaskin , där jag ju fick betyget medel.

Återstår att testa fler konditionstest för att se vart man ligger. Nästa test blir nog Coopertestet, där man springer.

Åstrandstestet är ett submaximalt test och testpersonen cyklar i 6 minuter på en belastning som får pulsen att stiga över minst 120 slag per minut.

Man behöver en cykel där man vet belastningen ( i mitt fall 175 W). En varvmätare (RPM) då man skall cykla med 60 varv per minut (ibland har jag sett testet med 50 varv). Man behöver också ett pulsband så att man kan kolla av sin puls.
Efter 6 min på en belastning (på ca 2 min skall du ha hittat en belastning som ger dig mer än 120 slag/min) så läser du av din puls (Får inte skilja mer än 2-3 slag sista minuten, annars fortsätter du en minut till).
Pulsen, ålder, kön, vikt och belastning skrivs in här och värdet du får fram kontrollerar du mot följande tabell.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    ang Åstrandstestet undrar jag, hur hittar man tabellen? Länken fungerar inte.
    Hälsningar
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Hejsan! jag skulle också verkligen vilja veta hur man hittar tabellen. Och jag skulle jätte gärna vilja få dina mailadress om jag skulle ha någon fråga. Håller på med ett projekt om kondtion och du verkar väldigt kunnig :)

    SvaraRadera